Kadıköy-Kartal Metro Açılışı


                                                        Kadıköy-Kartal   İçi seni yakar dışı beni yakar. 
       Yapımına 11.02.2006 tarihinde başlanan Kadıköy -Kartal metrosu; Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla 17.09.2012 tarihinde açıldı. 16 İstasyon Kadıköy-kartal 21,6 km uzunluğunda, hat kaynarcaya kadar uzatıldığında 24,5 km olacak. Maliyeti 3.1 milyar dolar olacak
Cumhuriyet tarihinin en büyük metro yatırımı olan Kadıköy kartal metrosu günde 1 milyon 266 bin kişi seyahat edebilecek

Yedi yıldır dört gözle beklediğimiz metroyu açıldığı ilk gün yoğun kalabalıktan dolayı deneyemedim. Anadolu yakasının ilk metrosu olması , bayram boyunca ücretsiz olması hesabıyle; Herkesin bir kere denemeyi isteyeceğinden, kalabalığın bayram boyunca devam edeceğini düşünerek denemeyi birkaç gün erteledim.

.Büyük gün geldi.

Akülü sandalyem ile ;sandalye olarak bildiğinizden diyorum, yoksa o benim bir uzvum gibi oldu artık. Kadıköy Boğa heykelinden aşağı rıhtıma doğru Söğütlü çeşme caddesinin sol tarafından heyecanla gidiyorum.İlk defa metroya bineceğim.Sizin için küçük olabilir ama benim için büyük bir adım. Eşim  yanımda ama yanlızmışım gibi hareket ediyorum.Eşim bu yolculuğun fotoğraflarını çekiyor. Kadıköy Postanesinin oradaki asansör bana en yakın olduğu için ona yöneliyorum.İlk asansöre geldim.Besmele çekip düğmeye bastım,hiçbir tepki yok içeri doğru baktım. Asansörün kabini yok .Bir sonraki kahve dünyasının oradaki tramvay durağının olduğu yer . Kaldırımdan ilerleyerek ışıklara geldim .
Oda ne kaldırımda rampa yok!!!
Asansör 20 metre ileride ama ben ona gidemiyorum .Kaldırımların yüksekliği 30 santim yardımla aşmak ta çok zor. Diğer yerler olsa hoşgörü gösterebilirim ama trafik ışıklarına rampa yapmayı unutan yada atlayanlara dıııııııııııt diyorum.

Bir sonraki asansör Beşiktaş iskelesi karşısındaki asansör.Tekrar geri dönüyorum, iki trafik ışığından sonra asansörün önündeyim.Asansör kapısının önünde başka bir kapı daha var. Arızalı, kullanım dışı ne anlam yüklerseniz o.Bu da olmadı.

Bir sonraki asansör zabıtanın arkasındaki Oraya varıyorum. Düğmeye basıyorum ,tık yok. İçimden rahmetli Sadri Alışığın filmdeki repliği aklıma geliyor. Ağlamaklı bir sesle” Bu da mı gol değil?” “ Bu da mı gol değil? Maalesef gol değil.” Eşimle birbirimize bakıp kahkahalarla gülüyoruz. Çevredekiler bize bakıyor.Neye güldüğümüzü anlamaya çalışıyorlar. Nereden bilecekler bizim sinirimizden güldüğümüzü. Tek asansör kaldı kahve dünyasının oradaki, kaldırımda rampa olmadığı için o yönden erişemediğim. Rampa olmadığı için 200 metre kat etmek zorunda kaldığım, asansöre yöneldim. Oraya doğru gidiyorum altı metro üstü park olan yere geldim . Güzel manzaranın keyfini çıkararak asansöre dogru ilerliyorum. Etrafta güzel güller adını bilmediğim envayi çeşit çiçekler arasından asansöre geldim. Buraya kadar Görme engelliler için takip izleri yok.Görme engelliler hiç düşünülmemiş.

Burası başka bir cumhuriyet.

Düğmeye bastım.Yaşasın asansör geldi.İlk bölüme indik. Asansörün hemen kapısında başlayan görme engelliler takip izleri her yere götürecek şekilde dizayn edilmiş.

Bu gibi yerlere geldiğimde benim ilk aklıma tuvalet gelir, öncelikle onun yerini öğrenmeliyim .Tekerlekli sandalye kullanıcısı için çok önemlidir.Yön tabelaları sayesinde kolayca buldum.Açtım kontrol ettim diğer tüm tuvaletler gibi burası da temizlik dolabı gibi kullanılıyor.Bütün temizlik malzemeleri burada.
Bunun sebebi de engelli tuvaleti yapmak yerine tuvaleti engelliye uygun yapmayı bilmediğimiz için bu sorun yaşanmakta. Bu tuvaletleri sağlıklı insanlarda kullanmalı sadece bu tuvaletlerde engelli önceliği olmalı. Genelde engelli tuvaletleri temizlik dolabı olarak kullanıldığı için kilitli olurlar ama burası kilitli değildi.. Neyse elimi yüzümü yıkayıp kartal yolculuğuma devam ediyorum. Bilet gişesinden geçtikten hemen sonra bir asansör ile metro bölümüne ulaştım.Gişeden sorunsuz geçtim.İhtiyaç halinde görevliler asansörlerde yardım etmek istiyorlar . Metroya binerken sorun yaşamadım .Görme engelliler için takip izleri çok iyi ,Yönlendirme tabelalar gayet iyi dizayn edilmiş. Dediğim gibi asansörle aşağıya indiğim anda sanki başka bir cumhuriyete gelmiş gibiyim.

      CUMHURİYETİN AKSAYAN YÖNLERİ


Yaya geçidinin bir ucunu düz, bir ucunu ise 25- 30 cm  kaldırıma uzak yapmak. Tekerlekli sandalyeli acaba kaç santimi aşabilir diye, yapmış olabilirler mi ?
Sağa sola bakıyorum kamera varmı diye.
-Komik misiniz lan siz.? (Burası Göztepe istasyonu   D100  Kartal yönü asansöründen çıkınca  görbilirsiniz.)

Duraklar:
İbrahim ağa istasyonu
: Başlangıç istasyonu 4 Adet asansör var. Bir tane asansör çalışıyor. O asansöre de ulaşmak için bir hayli yol almak zorundasınız.
Ayrılık çeşme istasyonu:  Bu istasyon henüz açılmadığı için metro burada durmuyor.
Acıbadem: Alt asansör çalışıyor üst iki asansör çalışmıyor.Haliyle bu istasyonu kullanamıyorum.
Ünalan: Çalışmıyor.Yukarı çıkamadım. yukarıdaki asansörlerin çalışıp çalışmadığını bilmiyorum. Çalışsa da benim için bir önemi yok. Bu istasyon önemli bir istasyon. Önemi şuradan geliyor.Metro ile metrobüsün buluştuğu istasyon
Göztepe: Asansörlerde sorun yok.Asansörden inince rampa çalışması eksik göstermelik yapılmış yardım almadan durağa ulaşmak imkansız.
Yeni sahra: Alt asansör çalışmadığı için üst asansörlerde otomatikman çalışmıyor demektir.
Kozyatağı: Sorun olmayan istasyonlardan biri de kozyatağı istasyonu.Dış asansörden sonra görme engelliler bir tek bu durakta düşünülmüş.İzleri takip ettiğinizde carrefoursa'ya çıkıyor.:))
Bostancı: Alt çalışmıyor üst bilinmiyor.
Küçükyalı: Caddeye ulaşımı sağlayan D100’ün Kadıköy yönündeki asansör çalışmıyor.
Maltepe: Caddedeki kartal yönündeki asansör çalışmıyor.
Huzurevi: Caddeye kadar asansörlerle çıkıyorsun ama rampa düzenlemesi yapılmadığı için bu istasyonda kullanımı imkansız asansörün 100 metre uzağına gitmek son derece tehlikeli.
Gülsuyu:Bu istasyonda da dış mekan düzenleme yapılmamış.
Esenkent: Çalışmıyor Altan bilet holüne çıkılıyor.ama caddeye çıkılamıyor.
Hastane-Adliye: Bence hedefi on ikiden vuran tek istasyon burası.Bir tarafta adliye sarayı diğer tarafta hastaneler.
Soğanlık: Sorun yok
Kartal: Kartal caddeye çıkılıyor.fakat sahil tarafındaki asansör çalışmıyor.

.Eksiklikler olmasa engelliler için kullanımında sorun yaşamadan bir yerden bir yere gidebileceği  süper bir ulaşım aracı.
Eksiklikleri giderildiğinde Engelli orada engelini unutur.Orada engel yok yardım edeyim mi diye soranda yok.Çünkü yardıma ihtiyaç yok. Olmasında zaten, Benim yardıma değil uygun mekana,uygun ulaşım aracına ihtiyacım var. Yanlız iç mekanda bukadar engelliyi düşünen zihniyet dışarı çıkınca insanı hayal kırıklığına uğratıyor. Asansörden çıktıktan sonra engelli adeta kaderine terk edilmiş.Yapılanlarda göstermelik yolun bir tarafı uygun bir tarafı uygun degil .5 metrelik bir yolun bir yönünü engelliye uygun diger  engeliye uygun hale getirmeyen zihniyete orada olup burayı neden yapmıyorsun diye sormak. Nedenini ögrenmek isterdim. 
            Geri dönüş Kartal-Kadıköy arası 32 dakika ama benim bindiğim sefer 30 dakikada seferini tamaladı. Kadıköy’deyim .Asansörden    çıktım Temiz hava ile ciğerlerimi doldurdum. Parkta bir tur attım Başka bir rampa var mı diye? Yok.Metro parkı bölümüne , çalışan tek asansörün bulunduğu kısma girmek için kullandığım rampaya geldim.

Oda ne !!!!  Minibüsler (dolmıuşlar) sıra sıra park etmiş.İnecek yer yok.


Şoförler” indirelim, yardım edelim.“ diyorlar. “Yardıma ihtiyacım yok, yolumu açın yeter “diyorum.Fakat yol açmaktansa yardım etmekte ısrar ediyorlar.İtirazımda israr edince arabaları ileri çekiyorlar ve iskele tarafına geçiyorum. Bu en son engel de bana kapak oluyor. .

Bütün projelerde ki gibi “açılışı yapalım, engellilerin ihtiyaçları yavaş yavaş yapılır” denilmiş. Ya da kervan yolda düzülür mantığıyla yapılmış.Madem tek asansör ile açılışı yapacaksın. Erişimi en kolay olan Beşiktaş iskelesi karşısındakini açsana! Kadıköy Kartal metrosu açıldı ama Engelliler için değil. Bir engelli gözü ile nesnel olarak anlatmaya çalıştım.İsteyenin bir kulağından girer öbüründen çıkar.İsteyende bu gördüklerimden bir ders alır eksiklikleri görür giderilmesi için çalışmalara başlar.Daha da iyisi, bu konuda fikir alır, nasıl yapsak, sizin için daha kullanışlı olur diye. Ama Nerdeee.